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너희가 믿을 때에 성령을 받았느냐?

밀톤 한인 장로 교회 주일 설교 (2019년 02월 10일)

본문: 사도행전 19:1-7

제목: 너희가 믿을 때에 성령을 받았느냐?

설교자: 정창송 목사

이르되 너희가 믿을 때에 성령을 받았느냐 이르되 아니라 우리는 성령이 계심도 듣지 못하였노라 바울이 이르되 그러면 너희가 무슨 세례를 받았느냐 대답하되 요한의 세례니라 바울이 이르되 요한이 회개의 세례를 베풀며 백성에게 말하되 내 뒤에 오시는 이를 믿으라 하였으니 이는 곧 예수라 하거늘 그들이 듣고 주 예수의 이름으로 세례를 받으니(19:2-5)

사도행전 강해 71번째 시간입니다. 오늘 본문인 사도행전 19장은 사도 바울의 제 3차 전도 여행중 특별히 에베소에서의 사역을 집중적으로 조명하고 있습니다. 그 가운데 본문은 소위 에베소의 오순절 사건이라 부르는 에베소의 성령 강림 사건을 소개하고 있습니다. 본문 말씀을 통하여 요한의 세례와 예수님의 성령 세례가 어떻게 다른지 함께 살펴보고자 합니다.

1.요한의 세례: 사도 바울이 3차 전도 여행을 하면서 에베소에 머물렀습니다. 거기서 예수 믿는 몇몇 제자들을 만났는데 대화를 나누다 보니까 에베소의 성도들이 뭔가 이상하다고 여겨졌습니다.(1절) 18장 마지막 부분에 보면 아굴라 부부도 아볼로의 말씀을 듣다가 이상하게 여겨서 하나님의 도를 자세히 가르친 일이 있습니다. 그런데 19장에 넘어오니까 바울도 마찬가지였습니다. 에베소의 제자들에게 뭔가 균형이 잡히지 못한 모습이 있음을 보았습니다. 그래서 바울이 묻습니다. “너희가 믿을 때에 성령을 받았느냐” 물었더니 대답이 “아니라 우리는 성령이 있음도 듣지 못하였노라”(2절)

 그래서 바울이 재차 묻습니다. “그러면 너희가 무슨 세례를 받았느냐”했더니 “요한의 세례를 받았다”(3절) 고 이야기를 합니다. 그 때 문제를 파악한 바울이 이들에게 세례 요한과 예수님의 관계를 설명하면서 예수님을 소개하고 주 예수의 이름으로 세례를 받게 할 때에 성령께서 그들에게 임하시므로 성령 세례를 받게 합니다.(4-5절)

 여기서 요한의 세례라는 것은 세례 요한이 요단 강에서 주던 물세례를 가리킵니다. 이 요한이 베푼 물세례는 사람들로 하여금 그리스도를 믿음으로 받아들이기 위한 준비 단계로서 죄인이 자신의 죄를 깨닫고 죄로부터 떠나서 죄사함을 받는 것을 말합니다. 회개(메타노이아)란 마음의 방향 전환을 의미합니다. 죄를 따라 복종하면 살던 삶에서 돌려 하나님께 복종하고자 전환하는 것입니다.

세례 요한은 회개의 상징으로 세례를 주었기 때문에 회개의 세례(4절)라고 불렀습니다. 이러한 회개는 죄사함을 받게 하는 준비 단계입니다 예수님은 죄인을 구원하러 오셨기에 자신이 죄인이라고 고백해야 예수님을 영접할 수 있기 때문입니다. 그러기에 예수님을 영접하기 위해서 꼭 해야 할 단계가 바로 회개인 것입니다. 병이든 사람이 자기가 병자라고 고백하고 인정해야 의원이 필요한 것을 받아들이듯이 자신이 죄인이라고 고백해야 예수님을 만날 수 있기 때문입니다. 그러므로 회개는 구원의 출발이며 기초입니다. 잊지 마십시요. 진정한 회개는 죄를 떠나 하나님께로 돌아 가는 것을 말합니다. Turn from sin to God입니다.

2. 성령의 세: 바울은 4절에서 “내 뒤에 오시는 이 곧 예수를 믿으라” 말씀했습니다. 그 이유가 마3:11에 이렇게 기록되어 있습니다. “나는 너희를 회개하게 하기 위하여 물로 세례를 베풀거니와 내 뒤에 오시는 이는 나보다 능력이 많으시니 나는 그의 신을 들기도 감당하지 못하겠노라 그는 성령과 불로 너희에게 세례를 베푸실 것이요” 한마디로 성령 세례를 받아야만 구원을 얻는다는 뜻입니다. 우리는 이 요한의 세례와 성령의 세례의 차이를 아볼로를 통해 정확히 알 수 있습니다.

 아굴라 부부가 요한의 세례만 아는 아볼로가 안타까워 하나님의 도를 더 자세히 풀어 가르친 결과를 성경은 이렇게 설명하고 있습니다. “이는 성경으로써 예수는 그리스도라고 증언하여 공중 앞에서 힘있게 유대인의 말을 이김이러라” 아볼로가 성령 세례를 받았더니 예수는 그리스도라고 확신하여 이전의 자기 같은 유대인들에게 힘있게 증거하더라는 것입니다. 아볼로가 성령 세례 받을 때 방언 같은 은사를 받았다는 언급이 전혀 없습니다. 그러니까 성령 세례는 예수를 그리스도로 확신하게 만드는 것이며 요한의 세례는 아직 그렇게 되지 않는 것입니다. 다시 말해 요한의 세례는 종교적 회개를 요구한 셈입니다. 반면에 예수님이 주시는 성령 세례는 영적 회개를 의미합니다. 자신의 영적 실체가 얼마나 추하고 더러운지 철두철미 깨달아서 본질상 하나님의 진노 아래 죽을 수 밖에 없는 죄인임을 자백하는 회개입니다. 그래서 십자가에서 자기 대신에 죽으신 예수님의 보혈의 공로가 아니고는 자신의 죄가 도무지 씻어지지 않음을 확신하고 예수님을 구주로 영접하는 것입니다. 그러므로 요한의 세례는 메시야를 영접하기 위한 준비라면 성령 세례는 실제로 예수님을 구주로 영접하게 합니다.

  그래서 오늘 바울의 질문에서 중요한 것은 2절에 나오는 “너희가 믿을 때에 성령을 받았느냐” 입니다. 그리고 바울이 요한이 회개의 세례를 베풀며 백성에게 말한 내 뒤에 오시는 이 곧 “예수를 믿으라”(4절) 한 이 말씀입니다. 그러니까 에베소의 성도들은 요한의 물세례 곧 죄사함의 세례는 받았지만 예수가 그리스도시요 하나님의 아들 되심을 믿지 못한 것입니다. 성경은 우리가 예수를 내 인생의 구주로 내 인생의 주인으로 영접할 때 비로서 우리가 성령 세례를 받는다 라고 말합니다.

 그러므로 아볼로가 예수를 가르치면서도 요한의 세례만 알 뿐이라는 뜻은 그분을 자신의 온전한 주인으로 받아들인 것이 없다는 뜻이 됩니다. 예수님만이 유일한 구원의 길임도 몰랐던 것입니다. 그래서 자신의 옛사람이 죽어 없어지고 새사람으로 거듭나는 체험을 하지 못한 것입니다. 그래서 예수님을 단지 도덕적, 종교적 스승으로 알아서 산상수훈 같은 가르침을 그대로 전한 것이지 메시야이신 예수님 그 분을 믿고 영접하라고는 가르치지 않았던 것입니다. 세례는 잠긴다는 뜻입니다. 성령 세례는 예수를 나의 주 나의 하나님으로 영접함으로 우리의 전 삶이 하나님의 영으로 가득 채워지는 것을 말합니다.

말씀을 마칩니다: 요한의 물세례는 우리가 선별되고 구원받은 하나님의 백성이 되었음을 알리는 외적인 표시입니다.(external sign) 그러나 성령세례는 우리 마음이 진실로 새롭게 중생하였음을 알리는 내적인 표시입니다.( internal sign) 내적인 변화 없는 외적인 의식은 아무 소용이 없습니다. 다시 말해 성령세례 없는 물세례는 아무 소용이 없다는 뜻입니다. 그러므로 물세례와 성령세례를 동시에 받으시는 믿음의 종들이 다 되시기를 축복합니다.

 

Did You Receive the Holy Spirit When You Believed?

Scriptures: Acts 19:1-7

Title: Did You Receive the Holy Spirit When You Believed?

Preacher: Pastor Chang Song Jung

 

“Did you receive the Holy Spirit when you believed?” he asked them.  “No,” they replied, “we haven’t even heard that there is a Holy Spirit.”  “Then what baptism did you experience?” he asked.  And they replied, “The baptism of John.”  Paul said, “John’s baptism called for repentance from sin.  But John himself told the people to believe in the one who would come later, meaning Jesus.”  As soon as they heard this, they were baptized in the name of the Lord Jesus.  (Acts 19:2-5 – NLT)

Today is the 71st series of the Book of Acts.  Today’s scriptures, Acts 19, focuses specifically on the ministry in Ephesus during Apostle Paul’s third evangelism journey.  The scriptures introduces the Pentecostal event in Ephesus which is called Ephesus Pentecostal day.  Let us look at how the baptism of John and the baptism of the Holy Spirit of Jesus are different.

1. John’s Baptism: Apostle Paul stayed at Ephesus during his third evangelism journey. There he met some disciples who believed in Jesus, but while he was talking to them, he noticed there was something strange with these saints at Ephesus (verse 1).  In the last part of Acts chapter 18, we also saw how the Aquila couple noticed something was strange when they heard Apollos preaching.  As such, they taught of God’s way in detail to Apollo.  Similarly, we see the same case with Paul in Acts 19.  He saw that there was something unbalanced about the disciples in Ephesus.  So that is why Paul asked them, “Did you receive the Holy Spirit when you believed?”  And they answered, “No, we haven’t even heard that there is a Holy Spirit.” (verse 2).

 So then Paul asked them again, “Then what baptism did you experience?”  And they answered, “The baptism of John” (verse 3).  Paul, who at this point had identified the problem, began to explain to them the relationship between John the Baptist and Jesus, and by doing so introduced Jesus to them.  He also taught them that when they are baptized in the name of the Lord Jesus, the Holy Spirit comes upon them.  And so the disciples receive the baptism of the Holy Spirit (verses 4-5).

 John’s baptism here refers to the water baptism of John the Baptist at the Jordan River.  John’s water baptism is mentioned here as the preliminary step for people to accept Jesus Christ by faith, and for a sinner to recognize his sins and to leave his sins in order to be forgiven.  Repentance (Greek: metanoia) means a change of mind.  It means turning from a life of submission to sin to a life of submission to God.

 John’s baptism was called the baptism of repentance (verse 4), because he baptized as a symbol of repentance.  This kind of repentance is the preliminary step to the forgiveness of sins.  Because Jesus came to save sinners, we must confess that we are sinners, in order to receive Jesus.  Therefore, the very first step to receive Jesus is repentance.  Just like when an ill person knows he needs a medical doctor only after he first confesses and admits that he is sick, similarly we can meet Jesus only after admitting that we are a sinner.  Therefore, repentance is the start and the foundation of salvation.  Please do not forget, true repentance is about leaving sin and returning to God.  Turn from sin to God.

2. Baptism of the Holy Spirit: Paul said in verse 4, “But John himself told the people to believe in the one who would come later, “meaning Jesus.” The reason for this is recorded in Matthew 3:11.  “I baptize with water those who repent of their sins and turn to God.  But someone is coming soon who is greater than I am—so much greater that I’m not worthy even to be his slave and carry his sandals.  He will baptize you with the Holy Spirit and with fire.”   In short, it means that we can only receive salvation if we receive the baptism of the Holy Spirit.  We can clearly see through Apollos the difference between John’s baptism and the baptism of the Holy Spirit.

 The Bible explains the result of what happened after the Aquila couple taught of God’s way in more detail to Apollos who only knew of John’s baptism.  “He refuted the Jews with powerful arguments in public debate.  Using the Scriptures, he explained to them that Jesus was the Messiah.” (Acts 18:28).  Since Apollos was baptized by the Holy Spirit, he was convinced that Jesus was the Christ and testified before the Jews.  There is no mention of Apollos receiving the gift of tongues when he received the baptism of the Holy Spirit.  Therefore, the baptism of the Holy Spirit makes us certain that Jesus is the Christ, but John’s baptism does not yet do so. 

 In other words, John’s baptism is a baptism that requires religious repentance.  On the other hand, the baptism of the Holy Spirit that Jesus gives represents spiritual repentance.  It is a repentance where we confess that we are sinners and realize that our spiritual states are not beautiful but unclean, and that we must die under the wrath of God.  Therefore, apart from the power of the blood of Jesus Christ who died on the cross on behalf of us, it is about being convinced that our sins can never be washed away, and that is why we accept Jesus Christ as the Savior.  Therefore, if John’s baptism was a preparation for receiving the Messiah, the baptism of the Holy Spirit allows us to actually receive Jesus Christ as the Savior.

 So the important part of Paul’s question is in verse 2, “Did you receive the Holy Spirit when you believed?”  Also another important part is when Paul said that John’s baptism was a baptism of repentance and that John told the people to believe in the one who would come later, “meaning Jesus.” (verse 4)  So that is why the saints of Ephesus were not able to believe that Jesus was the Christ and the Son of God, although they received John’s water baptism, the baptism of forgiveness.  The Bible says we are baptized by the Holy Spirit when we accept Jesus as the Lord of our life.

 Therefore, when Apollos was teaching about Jesus, he only knew about the baptism of John which meant that he did not accept Jesus Christ as his Master.  He did not even know that Jesus was the only way of salvation.  That is why he was not able to experience his old self dying and being born again as a new man.  Furthermore, Apollos did not initially preach about believing and accepting Jesus as the Messiah, since he only knew Jesus as a moral and religious teacher and thus, his teachings was like that of the Sermon on the Mount.  Baptism means being filled with the Holy Spirit.  The baptism of the Holy Spirit means that our whole life is filled with the Spirit of God by accepting Jesus as my Lord and God.

Concluding the sermon:  John’s water baptism is an external sign to signify that we have become people of God who have been sanctified and saved (external sign).  However, the baptism of the Holy Spirit is an internal sign that our hearts have been truly renewed (internal sign).  There is no use for external consciousness without inner change.  In other words, the baptism of water without the Holy Spirit baptism is useless.  Therefore, I bless you and hope that you will all become servants of faith who receive both the water baptism and the baptism of the Holy Spirit at the same time.